Παρασκευή, 30 Μαΐου 2014

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΠΟ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Κυπαρισσία,
30/5 / 2014
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ  Π. & Δ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ  ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
Αριθ. Πρωτ.:
28
                     -----
Ταχ. Δ/νση
:
Κτηριακό συγκρότημα ΕΠΑΛ/
(Αίθουσα Α. Παπαδόπουλος)
Γραφείο Σχολικής Συμβούλου Β. Σακκά

ΠΡΟΣ:

ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Mεσσηνίας (εκτός Καλαμάτας) - υπόψη φιλολόγων
Τ. Κ. - Πόλη
:
Κυπαρισσία - 24500

email
:
mail@grde.mes.sch.gr

Πληροφορίες/
:
6977 588 659

ΚΟΙΝ:

Τηλέφωνα
:
27210 44573


:
 27610 22424


ΘΕΜΑ:
Επισημάνσεις για την αξιολόγηση της Λογοτεχνίας Α΄Λυκείου από την Τράπεζα Θεμάτων









Συνάδελφοι, επειδή διατυπώθηκαν απορίες, σε περίπτωση που δεν έχει ήδη διενεργηθεί η εξέταση, σας μεταφέρω σχετική συζήτηση από έγκυρο φιλολογικό forum προς διευκόλυνσή σας για την αξιολόγηση της Λογοτεχνίας στην Α΄Λυκείου από την Τράπεζα Θεμάτων. Από την Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή δόθηκαν οι παρακάτω απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:

1. Αν κληρωθεί θέμα το οποίο περιέχει δημοτικό τραγούδι, σε ποιο ρεύμα θα ενταχθεί αυτό;

Απάντηση:
Η σχετική ερώτηση ( γ.1.) θα μπορούσε να τεθεί από τον διδάσκοντα ως εξής (ενδεικτικό παράδειγμα):
Θέμα γ.1. α. Η δημοτική ποίηση δεν εντάσσεται σε λογοτεχνικό ρεύμα. Ωστόσο στα δημοτικά τραγούδια ανιχνεύονται στοιχεία τα οποία επηρέασαν καταλυτικά το ρεύμα του ρομαντισμού (π.χ. η αγάπη για τη φύση, η φαντασία, η υπερβολή κ.λπ.). Να εντοπίσετε τα στοιχεία αυτά στο ποίημα που σας δόθηκε. β. Να σχολιάσετε τη λειτουργία τους.

2. Αν κληρωθεί ποίημα δύσκολο (Γκανάς, Χριστιανόπουλος, Δημουλά) πού θα ενταχθεί και πώς θα ζητήσουμε από τους μαθητές να αναγνωρίσουν ρεύματα και επιρροές;

Απάντηση:
Καλό θα είναι σε τέτοιες περιπτώσεις να μείνουμε σε γενικά γνωρίσματα των διδαγμένων ρευμάτων, να δώσουμε εμείς τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα και να ζητήσουμε από τους μαθητές να τα αναγνωρίσουν/εντοπίσουν μέσα στο ποίημα. Π.χ. Η ποίηση του Νίκου Καρούζου, όπως και όλης της μεταπολεμικής ποιητικής γενιάς, εντάσσεται ως προς τα μορφολογικά της χαρακτηριστικά στο ρεύμα του μοντερνισμού. Ο Καρούζος όμως έχει σε κάποια περίοδο και στοιχεία υπερρεαλισμού που δεν μπορούν να αγνοηθούν. Στην περίπτωση αυτή, όπως και του Σαραντάρη π.χ., θα μπορούσε να τεθεί ερώτημα για συνύπαρξη μοντερνισμού και υπερρεαλισμού. Οι Λαπαθιώτης, Χατζόπουλος π.χ. είναι καθαρά συμβολιστές: έχουν μουσικότητα, εννοιολογική ρευστότητα, σύμβολα, υποκειμενική διάθεση, άψογη στιχουργική στην ποίησή τους.

Συνεπώς, μπορούμε, εναλλακτικά, να προσδιορίσουμε εμείς βασικά χαρακτηριστικά ρευμάτων και να ζητήσουμε από τους μαθητές τον εντοπισμό τους με παραδειγματικές αναφορές στο ποίημα.

Καλή δύναμη και καλή συνέχεια.

             (Παρακαλούνται οι συνάδελφοι φιλόλογοι να ενημερωθούν ενυπογράφως).

                                     Η Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Μεσσηνίας

                                                               Δρ Βασιλική Σακκά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου